In gesprek met Karin
Kleurige communicatie



Vorige week gaf ik een workshop over communicatie op de werkvloer. Het was voor een klein groepje van 12 mensen. Ik had me goed voorbereid. Wilde de deelnemers iets laten ervaren en voelen. Wat communicatie doet. Maar vooral wat non-verbale communicatie doet. 

Wat we niet uitspreken heeft namelijk meer invloed op de ander dan wat we wel uitspreken. Bizar? Een beetje wel. Ik heb wat interessante cijfertjes. Het gesproken gedeelte heeft een aandeel van 7% in de boodschap. De overige 93% gaat via non-verbale signalen. 55% daarvan is mimiek, gebaren, houding, uitstraling. En de overige 38% van de boodschap wordt ondersteund door onder andere intonatie, stemvolume, toonhoogte.
Blijft het bizar? Dat komt waarschijnlijk omdat deze cijfers concreet maken wat we onbewust doen. We ontvangen en zenden de hele dag door boodschappen. Zonder dat we daar erg in hebben.

Om de deelnemers hiervan bewust te maken, had ik verschillende oefeningen bedacht. En een daarvan ging over kleur. Kleur in je kleding. Kleur in je werkruimte. Kleur in je accessoires. Kleur valt onder de non-verbale communicatie.
De deelnemers mochten vragen voor een ander beantwoorden. Over kleur. Een voorbeeldje. ‘Waarmee associeer jij rood en hoe zou deze kleur mij kunnen helpen?’
De deelnemers fronsten hun wenkbrauwen. Waren stil. Keken elkaar aan. ‘Dit is wel heel vaag’, zei een van hen.

Vaag? Misschien wel een beetje. Maar denk eens anders. Denk eens aan de kleuren om je heen. Wat doen die met je? Een rode brandweerauto? Een gele ambulance? Een blauw politie-uniform? Een roze knuffelbeer?
Kleuren zorgen voor een visuele prikkel. Kleuren roepen een emotie op. Kleur trekt aandacht. Kleur zorgt voor herkenning. Kleur beïnvloedt je gedrag. En dat allemaal in één oogopslag. Supersnel. 

Kleur heeft een sterk psychologisch effect. Een herinnering bevat vaak een emotie en een kleur. Onze hersenen koppelen dit aan elkaar. Voor de volgende keer. Als we die kleur weer zien. Dan krijgen we dezelfde emotie.
Veel effecten van kleuren zijn universeel. Eenzelfde psychologisch effect bij ieder individu. Daar is veel onderzoek naar gedaan. Over de hele wereld. Kleuren hebben invloed op je onderbewustzijn. Vaak meer dan je denkt.

Na mijn uitleg was de vragende blik van de deelnemers verdwenen. Enthousiast vertelden ze over hun associaties met kleur. ‘Ik denk dat wit heel mooi bij jou past’, zei een van hen over haar collega, ‘want ik vind jou zo’n open persoon!’. Er verscheen een grote glimlach op haar gezicht en nam de kleur wit dankbaar in ontvangst. 
Daarna was het mogelijk om te bedenken hoe je kleur bewust kunt gebruiken op de werkvloer. Of in gesprek met collega’s. Of met klanten.

En op die manier maakt de marketing daar ook gebruik van. Kleuren worden bewust ingezet in reclames. Rood voor actie. Blauw voor gezag. Groen voor vernieuwing. Oranje voor speelsheid. Geel voor gezien worden. Kijk maar eens op die manier naar de reclames die voorbijkomen. Je zult patronen gaan herkennen!

Voor jezelf is kleur dus ook reuze interessant. Want ook jij kan dat bewust inzetten. Tijdens een gesprek. Als je ergens naartoe gaat. Wanneer je indruk wil maken. Als je graag met iemand wil samenwerken.
Met kleur kun je jezelf neerzetten. Helemaal als je weet welke kleur bij jou hoort. Welke kleur jou versterkt. Welke kleur jouw unieke kracht laat zien. Letterlijk.

Wil jij verandering in je leven? Voeg kleur toe!
Wil jij ook in gesprek met Karin?
De (gratis) Webinar ‘de Kracht van Kleur’ bijwonen?
Ervaren wat kleuren met jou doen?
Of meedoen met de workshop ‘Aan de slag met jouw Kleur’?

Dan kan! Kijk op mijn website voor data en aanmelden.
Je kunt mij ook appen of mailen, dan maken we snel een (vrijblijvende) afspraak. 

#weeropwegmetkarin #webinar #kleur #kracht #veranderen #impact